Eye-opener... - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Laura Pijpers - WaarBenJij.nu Eye-opener... - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Laura Pijpers - WaarBenJij.nu

Eye-opener...

Door: Laura Pijpers

Blijf op de hoogte en volg Laura

03 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Met de lichte verhalen over verschillende stoepen en verschillende zitplaatsen in de trein of bus gingen wij afgelopen zaterdag naar het Apartheid Museum. Little did we know dat er veel meer achter zit dan alleen deze kleine verschillen.

Het begon met een expositie over Nelson Mandela, wat naast indrukwekkend ook heel leerzaam en inspirerend was. Er was aan het einde van die expositie een muur vol met quotes in de kleuren rood, geel, wit, blauw en groen. Het idee was om de quotes uit te zoeken die je het meest inspireerden en daarvan een stok in de kleur van die quotes in de tuin te plaatsen. Ik vond één quote er ontzettend uitspringen en daardoor heb ik ervoor gekozen om de rode stok in de tuin te plaatsen.

"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it... The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear." - Nelson Mandela

Nadat we allemaal een kleur hadden uitgekozen, alle vier verschillend overigens, dachten we dat we alles hadden gezien van het museum. Wat best wel vreemd was, want we hadden eigenlijk nog vrij weinig over Apartheid gezien. Maar op de weg naar de uitgang kwamen we een zij ingang tegen waar we de rest van het museum vonden.

Wat we daar zagen, had niemand van ons verwacht...

Deze beelden, waren echt ontzettend heftig en choquerend. Het is werkelijk onvoorstelbaar dat 20 jaar geleden dit land in zo'n verschrikkelijke toestand verkeerde.

Dit heeft me echt doen realiseren dat ons onderwijs ons niet alles heeft verteld over de Apartheid in Zuid-Afrika. Natuurlijk was er sprake van verschillende wachtruimtes, verschillende ziekenhuizen en zelfs verschillende telefoonhokjes. Maar nooit maar dan ook nooit had ik verwacht dat er zo veel meer achter deze periode zit dan dat school ons heeft verteld...

Voor de mensen die zich nu afvragen waar ik op doel met deze woorden. Het is moeilijk uit te leggen als je het niet hebt gezien. Het is ook niet met geschreven woord te beschrijven maar ik zal er graag over vertellen als ik terug ben!

Wat betreft stage heb ik echt een inspirerende dag gehad afgelopen vrijdag. Wat begon als een normale vrijdag eindigde als een onvergetelijke dag. Het klinkt misschien een beetje extreem, maar toch heb ik echt een waanzinnige meeting bij mogen wonen! Het startte als een saaie meeting, gewoon alle wekelijkse dingen bespreken, niks speciaals... Totdat we op het punt kwamen dat we onze positie tegenover de concurrenten bespraken. Ik ga er niet te veel over vertellen, want het lijkt me dat ik niet te veel hierover mag loslaten, maar wat ik wel kan zeggen is dat ik hierdoor ontzettend trots ben dat ik in dit hotel stage mag lopen!

Dan wil ik graag mijn wekelijkse blog afsluiten met een toepasselijke groet en veel succes en plezier voor iedereen thuis met de laatste dag!

ALAAF!!!

  • 04 Maart 2014 - 11:50

    Mama:

    Zo te horen heeft het museum je niet alleen meer concrete informatie gegeven, maar heeft het je vooral de sfeer van Apartheid laten voelen en dat is moeilijk in woorden uit te drukken. Wij kunnen ons dat niet voorstellen, want we leven in een welvarend en democratisch landje. Heel goed van je dat je je verdiept in de geschiedenis van het land waar je bent. Deze geschiedenis maakt immers deel uit van de mensen waar je mee samenwerkt. Leuk initiatief van het museum om quotes te koppelen aan stokken en zo de bezoekers zich te laten uiten. Je hebt een hele mooie quote uitgezocht van Nelson Mandela. Een zeer bijzondere man.

    Hier schijnt het zonnetje voor de laatste dag van carnaval. Volgend jaar ben je er weer lekker bij.

    Fijn dat je de verdieping in gaat op management niveau bij je stage, zodat je kunt ervaren dat je daar ook je creativiteit in kwijt kunt. Fijne week met hopelijk mooi weer.

    Liefs van ons allemaal

  • 04 Maart 2014 - 11:54

    Je Lieve Papsie:

    En je wordt maar wijzer en wijzer....geniet van deze waardevolle tijd...
    Ik hoor natuurlijk het meeste al wel tussendoor van mama...
    Nou tot de volgende blog...:-) xxxx

  • 04 Maart 2014 - 18:15

    Juliette:

    Hee meid,
    Mooi verhaal, ik hoor t graag als je terug bent!
    Gaaf dat je wat meer weet over je stageplaats!
    En alaaf :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Voor mijn praktijkstage van de Hotel Management School Maastricht ga ik 5 maanden naar Johannesburg, Zuid Afrika. Tijdens deze periode ga ik proberen om een blog bij te houden zodat iedereen van mijn "avonturen" kan meegenieten!

Actief sinds 24 Jan. 2014
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 12537

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 13 Juli 2014

Op naar Zuid Afrika!

Landen bezocht: