WE LOVE PONTAAA!! <3 - Reisverslag uit Ponta d'Ouro, Mozambique van Laura Pijpers - WaarBenJij.nu WE LOVE PONTAAA!! <3 - Reisverslag uit Ponta d'Ouro, Mozambique van Laura Pijpers - WaarBenJij.nu

WE LOVE PONTAAA!! <3

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

04 Juni 2014 | Mozambique, Ponta d'Ouro

De titel spreekt wel een beetje voor zich denk ik. Voor de mensen die mijn vorige blog niet konden openen (ik zal hem zo nog even proberen te plaatsen) ik ben afgelopen weekend van vrijdag tot en met maandag naar Mozambique geweest met Nienke en Eline. We hadden besloten om gewoon zelf naar de grens te rijden om daar opgehaald te worden door onze lodge. Dit was namelijk ongeveer evenveel moeite als vliegen en een stuk goedkoper! De reden dat we bij de grens opgehaald moesten worden is dat je Mozambique alleen zelf in mag rijden als je een 4x4 hebt en je auto is goedgekeurd. Dit omdat er geen geasfalteerde wegen zijn, maar alle wegen bestaan uit los (wit) zand. Nadat we dus onze auto in Zuid-Afrika hadden geparkeerd, zijn we lopend de grens naar Mozambique over gegaan. Helaas waren we iets te vroeg dus hebben we een uurtje in de zon moeten wachten. Zwaar leven, ik weet het.

Ponta d'Ouro zelf is een heel mooi badplaatsje aan de kust, met heel veel schattige kleine winkeltjes en restaurantjes waar je overigens heerlijk kunt eten! We hebben bijna alleen maar seafood op zoals krab, gamba's, vis, schelpen en inktvis. Mmmmmm.... Bij de herinnering alleen al begin ik weer honger te krijgen! Oh, en naast de vele zeevruchten hebben we ook een heerlijk Hollands frietje speciaal op!! We moesten het wel allemaal apart bestellen (rauwe ui, mayo en ketchup) maar uiteindelijk is het ons gelukt!

Vrijdagavond was meteen een topavond! In het restaurant kwamen we al een super gezellige groep tegen die de dag erna een bruiloft op het strand zou hebben. Dus daar hebben we een paar shotjes en drankjes mee gedaan, daarna lekker gedanst in een van de weinige "discotheken" en uiteindelijk waren we voor enen thuis.

Op onze eerste echte vakantiedag hebben we niet zo heel veel gedaan, we hebben een beetje de omgeving verkend en gekeken wat we de rest van de dagen zouden kunnen doen. Daarnaast hebben we een groot gedeelte van de dag lekker op het strand gelegen en 's avonds weer heerlijk gegeten!

Zondag moesten we vroeg op want om 6:30 uur werden we bij The Dolphin Centre verwacht voor onze eerste Dolphin Swim! Voordat we die ochtend vertrokken hadden we allemaal voor de zekerheid eventjes een pilletje tegen zeeziekte ingenomen, maar goed ook want de zee was best wel wild! Nouja oceaan eigenlijk. Na een tiental minuten zagen we onze eerste dolfijnen. Gauw allemaal onze flippers aangedaan, snorkels op en hup het warme water in. Ha! Ging dat even mis! Ik probeerde de hele tijd te watertrappelen maar met die rotflippers gaat dat totaal niet. Met als gevolg dat ik continu zout water binnen kreeg en moeite had met ademhalen. Ondanks mijn ademnood en verschrikkelijke zwemtactiek had ik gelukkig wel dolfijnen kunnen spotten onder water! Dat maakte alles wel weer goed! Ze waren alleen aan het reizen dus erg lang bleven ze niet hangen. Dit was jammer want daardoor hadden Nienke en Eline geen dolfijn gezien. Nou ja, erg jammer was het niet want nu gingen we maandagochtend nog een keer! En aangezien de dolfijnen niet zo sociaal waren, gingen we maar naar een koraalrif om een paar minuutjes te snorkelen. Ook heel chill, dan hoefden we dat niet extra bij te boeken!

Maandagochtend dus poging twee, het zwemmen met flippers en ademhalen door een snorkel ging nu gelukkig een stuk beter. Al hield ik het nog steeds niet zo heel lang vol. De dolfijnen (waarschijnlijk dezelfde groep) waren nu wel iets socialer en zwommen rondjes om ons heen. Nog steeds niet zo heel lang maar lang genoeg om een paar mooie foto's te maken. Naast dolfijnen hadden we op maandag ook een hele school (of groep) roggen gezien die onder onze boot door zwommen. Hup allemaal het water weer in en in volle vaart achter onze gids aan. Dat was in ieder geval het idee. De stroming werkte alleen niet zo heel erg mee dus de roggen heb ik alleen vanaf de boot gezien en niet onder water. Ach, je kunt niet alles hebben!

Al met al was het echt een waanzinnige ervaring en hebben we ons reuze vermaakt met de wilde dolfijnen, het mooie zandstrand en de heerlijke restaurantjes en cafeetjes.

We komen vast nog wel een keer terug want Nienlie, je weet het... All roads lead to Ponta!

Heel veel liefs, kusjes en knuffels vanuit het (vergeleken met Mozambique) koude Joburg!

  • 04 Juni 2014 - 23:27

    Mama:

    Gelukkig was er begeleiding bij die het gedrag van de dolfijnen van te voren analyseerde, voordat jullie het water in mochten. Een hele geruststelling, want het blijven wilde dieren. Fijn dat je nu een geweldige ervaring heb beleefd....twee keer! Kan niet wachten tot ik al je mooie foto's van je mag bewonderen.

    Lots of knuffels en kusjes,
    mamsie

  • 05 Juni 2014 - 00:11

    Papsie:

    ik ben ook weer net klaar in de shop dus nog ff de blog gelezen en dan naar huis... nog een week of 5 en dan zit het avontuur er weer op moppie....je bent weer heel wat wereld ervaringen rijker...
    Love you....
    xxxx Papsie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Voor mijn praktijkstage van de Hotel Management School Maastricht ga ik 5 maanden naar Johannesburg, Zuid Afrika. Tijdens deze periode ga ik proberen om een blog bij te houden zodat iedereen van mijn "avonturen" kan meegenieten!

Actief sinds 24 Jan. 2014
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 12512

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 13 Juli 2014

Op naar Zuid Afrika!

Landen bezocht: